Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Czy wiesz jak dbać o układ kierowniczy swojego samochodu?

Układ kierowniczy, zaraz obok układu hamulcowego to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, odpowiadających po pierwsze za nasze bezpieczeństwo, a po drugie za komfort jazdy. Jak więc dbać o układ kierowniczy, żeby nie dopuścić do sytuacji, w której przestanie on prawidłowo działać oraz jak kontrolować jego stan? Sprawdź!

Nasz styl jazdy ma kluczowe znaczenie

Na samym początku trzeba sobie jasno powiedzieć – w wielu przypadkach to właśnie kierowcy, a dokładniej ich styl jazdy odpowiedzialni są za zły stan układu kierowniczego. Dbając o układ kierowniczy, powinniśmy łagodnie pokonywać wszelkie nierówności terenu, takie jak, chociażby krawężniki. Bardzo często zdarza się jednak tak, że nie zastanawiamy się nad tym i jeździmy ze zbyt dużą prędkością także przez dziury i studzienki, co bardzo obciąża układ kierowniczy.

Kolejna sprawa – jeżeli nie jest to absolutnie koniecznie, nigdy nie kręcimy kierownicą w miejscu, wpływa to bowiem nie tylko na szybsze zużywanie się opon, ale jest także niekorzystne właśnie dla układu kierowniczego. Spora często usterek to także fakt nie do końca przemyślanych tuningów, a dokładnie wymiany amortyzatorów na nieodpowiednie. Jeżeli wybierzemy zbyt sztywne, czy zbyt mocno obniżone sprężyny to zwiększamy obciążenie układu kierowniczego, który z pewnością na tym ucierpi. Przyczyną problemów mogą być także za duże felgi zwiększające przeciążenia – do tuningu trzeba więc podejść z rozsądkiem.

Ważna sprawa — okresowe kontrole układu kierowniczego

Bez względu na to, jaki jest nasz styl jazdy, pamiętać powinniśmy o jednym – każdy układ kierowniczy wymaga okresowej kontroli, którą najlepiej wykonać jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Ze względu na warunki panujące na drodze to właśnie wtedy najważniejsze jest, aby układ ten działał bez zarzutu.

Jedną z najważniejszych kwestii, które należy sprawdzić, są luzy na listwie przekładni kierowniczej (w nowych modelach sprawa jest prostsza, ponieważ są systemy, które same te luzy regulują, jednak w starszych samochodach trzeba czasem dokręcić śruby lub wymienić tuleję). Kontrola stanu, jak również ilości płynu wspomagającego pracę układu kierowniczego, w tym sprawdzenie szczelności to kolejne ważne kwestie, należy sobie bowiem zdawać sprawę, że każdy potencjalny wyciek może doprowadzić do awarii pompy wspomagania – usunięcie tej usterki może być niestety dość kosztowne, dlatego zdecydowanie lepiej jej zapobiegać.

Okresowa kontrola u mechanika pozwoli także wykryć m. in. nawet niewielką zmianę geometrii kół, która powoduje szybsze zużywanie się elementów układu kierowniczego, dlatego dobrze przeprowadzone przeglądy mają tak istotne znaczenie.

Jak poznać, że z układem kierowniczym dzieje się coś niedobrego?

Awarie układu kierowniczego objawiają się najczęściej odgłosem stukania (wydobywającym się z komory silnika), pojawiającym się głównie podczas pokonywania nierówności, ale także przy manewrze skręcania – konieczna może się okazać wymiana końcówek układu kierowniczego lub drążka kierowniczego. Jeżeli chodzi o inne symptomy mogące wskazywać na problemy, to bardzo często mamy do czynienia z pojawiającym się podczas kręcenia kierownicą oporem, który związany jest z uszkodzoną pompą wspomagania czy niskim poziomem płynu w układzie wspomagania.

Kolejną sprawą jest tzw. ściąganie samochodu podczas jazdy – w tym przypadku, jeżeli ciśnienie w oponach jest prawidłowe, można podejrzewać zużyte końcówki drążków kierowniczych. Inne objawy świadczące o tym, że z układem kierowniczym może się dziać coś niedobrego to niestabilne zachowanie się pojazdu przy większych prędkościach, a także nierównomierne zużywanie się opon.

Pamiętaj – jeżeli masz wrażenie, że układ kierowniczy nie działa tak, jak powinien, nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego, gdzie zdiagnozują i usuną problem. To bardzo ważne, biorąc pod uwagę, że układ kierowniczy ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo!

Back to top