Blacharstwo pojazdowe

W obecnych czasach, wraz z postępem technicznym, nowoczesną technologią oraz dużą dostępnością do części zamiennych, praca blacharza samochodowego stała się zdecydowanie łatwiejsza. Nie oznacza to jednak, że każdy blacharz może być najlepszym fachowcem w tej branży.

Profesjonalny blacharz samochodowy

Blacharstwo samochodowe to rzemiosło wymagające dużego doświadczenia oraz dostępu do nowoczesnych narzędzi. Dobry blacharz musi wiedzieć jak zachowa się stal, gdy pracuje się w obrębie uszkodzenia i jakie czynności należy wykonać aby sprostać wielu różnorodnym typom odkształceń materiału. Ważne jest aby w czasie procesu naprawy blacharskiej nie zmęczyć stali, gdyż wielokrotnie poddawana czynnikom mechanicznym czy też termicznym, traci bezpowrotnie swoje właściwości.

Ze względu na szeroki dostęp do części zamiennych, zarówno nowych jak i używanych, elementy przykręcane do nadwozia najczęściej opłaca się wymienić na nieuszkodzone. Pozostałe elementy wymagają naprawy i odtworzenia pierwotnego kształtu, a efekt końcowy uzależniony jest od doświadczenia blacharza i zastosowanych narzędzi. W przypadku pęknięć i rozdarć blachy odtworzenie elementu jest niemożliwe i blacharz musi ją częściowo wymienić . Wraz z rozwojem motoryzacji zmieniają się gatunki stali, z których produkuje się nowoczesne nadwozia. Blachy stają się bardziej sprężyste, ale cieńsze. W celu ochrony przed korozją są fabrycznie ocynkowane, co stawia przed blacharzami nowe wyzwania. Do lamusa powinno odejść (niestety dość powszechnie stosowane w warsztatach blacharskich do dzisiaj) wysokotemperaturowe spawanie drutem stalowym, które powoduje utlenienie się cynku wzdłuż całej długości spoiny. Drut stalowy jest tani i stanowi dla blacharza mniejszy koszt, ale tak powstała spoina jest porowata i nie ma warstwy ochronnej . Choć wyszlifowana i pokryta lakierem początkowo wygląda dobrze, to wraz z upływem czasu pojawi się na niej korozja. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie lutospawania lub zgrzewania blach. Do lutospawania stosuje się drut miedziany, który jest znacznie droższy, ale proces lutospawania umożliwia blacharzowi trwałe połączenie blach w temperaturach niższych od temperatury utleniania cynku, przez co ochrona antykorozyjna jest zachowana. Dodatkowo spoina miedziana jest odporna na korozję. Tak wykonana naprawa jest trwała i nie będzie stanowić problemów w przyszłości.
Innym sposobem łączenia blach w nowoczesnym warsztacie blacharskim jest zgrzewanie blach przy użyciu zgrzewarek inwerterowych, które przy prądach rzędu kilkunastu tysięcy Amperów wykonują mocne i trwałe spoiny. Niestety, profesjonalne zgrzewarki inwerterowe to koszt rzędu 40 tysięcy złotych, dlatego niewiele warsztatów blacharskich nimi dysponuje.
W naszym dziale blacharskim do napraw karoserii wykorzystujemy m.in.: spotery – przy naprawach wgniecionych blach, pullery – przy naprawach uszkodzeń wzdłużnych, zgrzewarki i lutospawarkę – przy łączeniu blach . Zastosowanie nowoczesnego sprzętu daje gwarancję trwałości wykonanej naprawy.
Nasza zgrzewarka inwerterowa GYSPOT PTI-S7 umożliwia nam wykonywanie kompleksowych napraw blacharskich nowoczesnych karoserii wykonanych ze stali wysokogatunkowych, zapewniając solidne i trwałe zgrzewy. Posiada ona homologację na wykonywanie napraw blacharskich wydaną przez wszystkich wiodących producentów pojazdów.

Zobacz jej możliwości:


Back to top