Ciekawe historie sławnych samochodów
Przemysł motoryzacyjny narodził się prawie półtora wieku temu. Przez lata branży motoryzacyjnej powstały różne firmy samochodowe. Niektóre z nich stały się legendami, inne przeszły do historii. Wraz z firmami samochodowymi wyprodukowano wiele różnych samochodów. Niektóre z tych samochodów miały za sobą dziwne historie. W tym artykule będziemy mogli poznać niektóre z tych ciekawych historii.
Aston Martin DB5 1964 „James Bond”
Samochody z filmów zawsze pozostają ciekawym tematem wśród pasjonatów motoryzacji. Wśród dziesiątek popularnych samochodów z ekranu, przejażdżki autem Jamesa Bonda należą do najpopularniejszych wśród fanów motoryzacji. Chociaż lokalizacja większości pojazdów 007 jest znana, jeden konkretny pojazd nadal pozostaje tajemnicą. Był to najpopularniejszy samochód Bonda, srebrny AstonMartinDB5 z 1964 roku z filmu Goldfinger. Do filmowania wytwórnia filmowa wykorzystała kilka samochodów. Jednak samochód ze wszystkimi gadżetami, takimi jak obrotowe tablice rejestracyjne, fotele katapultowane i zamontowane karabiny maszynowe, był przeznaczony do jazdy i zbliżeń.
Po nakręceniu filmu samochód przeszedł w ręce kilku kolekcjonerów, ostatecznie sprzedany biznesmenowi z Florydy Anthony’emu W. Puglisowi III. Jednak w 1997 roku ktoś ukradł samochód z hangaru lotniczego, w którym był przechowywany. Złodzieje wyłączyli alarm i kamery bezpieczeństwa oraz ukradli samochód w środku nocy, nie zostawiając żadnego śladu. Na szczęście samochód był ubezpieczony, a firma ubezpieczeniowa wypłaciła właścicielowi 4,2 miliona dolarów, ale samochód rozpłynął się w powietrzu. Krążyły plotki, że samochód pojechał do Bostonu, ale nikt nie mógł tego potwierdzić.
Pomimo plotek, że samochód został znaleziony na Bliskim Wschodzie, dziś, ponad 20 lat po kradzieży słynnego Goldfinger DB5, nadal pozostaje jednym z najsłynniejszych zaginionych skrzyń samochodowych w historii. W 2020 roku Aston Martin wypuścił serię 25 samochodów, egzemplarzy Aston Martin DB5 Goldfinger. Każdy z nich będzie wyposażony w taran do ataków z przodu i z tyłu, generator dymu do zasłony dymnej z tyłu, system usuwania plam oleju i zdejmowany panel na dachu nad siedzeniem pasażera, do fotela katapultowanego. Ręczny montaż nowych samochodów, w których działają niektóre gadżety MI6, zajmuje 4500 godzin.
Rolls Royce Phantom I
Rolls Royce Phantom I został zamówiony w 1926 roku przez Clarence’a Gasqueta jako niespodzianka dla jego żony Maud. Aby mieć pewność, że prezent zrobi wrażenie na Maud, pan Gasquet oszczędnie przystąpił do projektu, dzięki czemu wnętrze samochodu kosztowało więcej niż przeciętny dom. Efektem projektu był samochód określany przez ekspertów jako „nic mniej niż wspaniały pałac”. Gask kupił podwozie od Rolls-Royce’a i przekazał je warsztatowi blacharsko-lakierniczemu w Wolverhampton, kierowanemu wówczas przez pana Barnetta, z wymogiem, aby projekt samochodu był francuski. Poszukując inspiracji, Barnett odwiedził Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, gdzie natknął się na sofę należącą niegdyś do Marii Antoniny. Wywołało to muzę, dzięki której Barnett zamówił rzemieślników z Aubusson we Francji, spędzić dziewięć miesięcy pracując nad gobelinami i innymi detalami wnętrz. Samochód w tej formie przetrwał do dziś.
Ferrari BB
Ferrari BB jest słusznie uważany za jeden z najbardziej eleganckich samochodów, jakie kiedykolwiek stworzyło Ferrari. Od dłuższego czasu pojawiało się pytanie – dlaczego właściwie BB. Oficjalnie BB oznacza Berlinetta Boxer. Berlinetta – rodzaj karoserii, rodzaj coupe. Pierwotnie wprowadzony w latach 30 i spopularyzowany przez Ferrari w latach 50. Maserati, Opel, Alfa Romeo i inni producenci samochodów również mieli przedrostek „Berlinetta” w nazwach swoich pojazdów lub wersji wyposażenia. Chevrolet wyprodukował również wersję Camaro o nazwie „Berlinetta”. Ale wszystkie te Berlinetta, zarówno przed, jak i po BB, w tym Ferrari F12 Berlinetta, były coupe z silnikiem z przodu, podczas gdy Ferrari BB ma silnik z tyłu. To znaczy – BB to nie do końca Berlinetta.
Boxer to rodzaj silnika typu bokser, który wykorzystuje jedno kolanko wału korbowego na korbowód. Ferrari BB wykorzystuje, choć silnik typu bokser, ale z jednym kolanem na dwa korbowody. To znaczy – BB nie do końca jest bokserem. Skąd więc pochodzi BB? Aby rozwikłać tę tajemnicę, znany pisarz motoryzacyjny Michael Harvey udał się do Maranello, aby porozmawiać o historii samochodu z legendarnym projektantem samochodów Leonardo Fioravanti. Fioravanti, któremu zawdzięczamy takie arcydzieła jak 365 GTB, 288GTO, F40 i inne, ma już 80 lat, ale był pełen energii.
Tak więc historia nazwy BB okazała się bardziej ciekawa niż można by się spodziewać. Jak się okazało, nazwa BB to tajny hołd dla francuskiej modelki, aktorki, piosenkarki, tancerki, działaczki na rzecz praw zwierząt i ikony popkultury Brigitte Bardot. Przystojny samochód, swoją elegancją, sprawił, że projektanci skojarzyli się z Brigitte Bardot. Oficjalnie odniesienie się oczywiście do Brigitte Bardot, było to niemożliwe, a kiedy nadszedł czas, aby nazwać samochód, projektanci wymyślili Berlinetta Boxer.