Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Ekologiczny lakier wodny do karoserii samochodowych

Bez zastosowania w końcowej fazie malowania karoserii jedno- lub wieloskładnikowego lakieru samochodowego niemożliwe jest uzyskanie wysokiej jakości i niezawodnej ochrony powierzchni przed czynnikami zewnętrznymi. Należą do nich: promieniowanie słoneczne, deszcz, opady śniegu, wahania temperatur, środki odladzające, ptasie odchody, uszkodzenia mechaniczne. A jednocześnie każdy chciałby, żeby lakier podczas schnięcia nie zatruwał środowiska, zagrażając ludzkiemu zdrowiu. Czy to możliwe?

Nowoczesny lakier na bazie wody idealny do karoserii samochodu

Lakiery to roztwory żywic naturalnych lub syntetycznych. Węglowodory, aceton, etanol, olej schnący, a nawet olejki eteryczne są używane, jako rozpuszczalniki w lakierach. Będąc w stanie płynnym lub półpłynnym, lakier nakłada się cienką warstwą na podkład i farbę uprzednio nałożoną na metal. Po wyschnięciu warstwa lakieru tworzy mocny przezroczysty film ochronny. Pokrywając metal błyszczącą lub matową warstwą, lakier dopełnia kreację wizerunku.

Tworzenie filmu polimerowego podczas nakładania lakieru, następuje w wyniku odparowania rozpuszczalnika i utwardzenia jego bazy polimerowej tzw. polimerów termoplastycznych. Jednak limit ograniczający zawartość rozpuszczalników organicznych w litrze przygotowanej farby bazowej, dwuskładnikowej emalii lub lakieru, dziś w Europie nie powinien przekraczać 420 g/l. W celu osiągnięcia przyjazności dla środowiska lakierów samochodowych i redukcji lotnych związków organicznych konieczne było zastąpienie rozpuszczalnika wodą. Woda oczywiście nie jest wodą z kranu, ale wodą specjalnie uzdatnioną.

Lakiery wodne w nowoczesnych samochodach – czy to dobre rozwiązanie?

Coraz szerzej stosuje się lakiery wodne, które są oparte na polimerach termoutwardzalnych. W takich lakierach rozpuszczalniki nie są potrzebne, oligomery zapewniają im niską lepkość. W reakcji biorą udział specjalne substancje, utwardzacze lub katalizatory. Producenci samochodów z powodzeniem stosują obecnie farby na bazie wody do malowania swoich samochodów. Należy zauważyć, że liczne testy przeprowadzone różnymi metodami i w różnych warunkach obciążenia wykazały, że na prawie wszystkich etapach badań najnowsze technologicznie lakiery wodne nie były gorsze pod względem wydajności od tradycyjnych. A przy zastosowaniu specjalnych urządzeń do suszenia powierzchni, czas schnięcia został skrócony do poziomu porównywalnego z czasem schnięcia tradycyjnego lakieru.

Wyniki pokazują, że lakiery wodne wykazują doskonałe właściwości w zakresie:

  • Twardości mechanicznej
  • Elastyczności
  • Połysku
  • Odporności chemicznej.

Lakier tradycyjny czy wodny do karoserii samochodowej?

Lakier wodny nie kosztuje więcej niż tradycyjny, ale utwardzacz do standardowego lakieru jest znacznie tańszy. Faktem jest, że konwencjonalny utwardzacz jest bardzo wrażliwy na wilgoć i natychmiast reaguje z wodą zawartą w lakierze, a dopiero potem z samą żywicą. Dlatego do stosowania w lakierze wodnym utwardzacz musi być uzupełniony specjalnymi drogimi składnikami, w przeciwnym razie może nie wystąpić wysokiej jakości reakcja polimeryzacji. Główna różnica polega na postaci samego lakieru podczas aplikacji. Dopóki lakier rozpuszczalny w wodzie nie wyschnie, wygląda matowo. Utrudnia to w pewnym stopniu szybką ocenę, jakości. Ale przyszłość należy do lakierów wodnych, ponieważ nie da się uniknąć surowych norm środowiskowych, w przyszłości będą one tylko bardziej rygorystyczne.

Zalety lakierów wodnych

Wykorzystując tradycyjną metodę nakładania farb i lakierów z niewielkimi modyfikacjami, lakier wodny daje powierzchnię charakteryzującą się wysokim połyskiem, doskonałymi właściwościami ochronnymi i długotrwałą przyczepnością. Ta powłoka ma stabilne właściwości, na które nie mają wpływu ekstremalne zmiany temperatury ani obciążenia chemiczne lub mechaniczne. Stworzony w oparciu o nanotechnologię, wodny lakier ma bardzo wysoką twardość, jest odporny na drobne zarysowania i mikropęknięcia. Lakier ten stosuje się zarówno do pełnej jak i częściowej obróbki karoserii samochodowych, ram motocyklowych, elementów samochodów ciężarowych oraz poszczególnych części.

Back to top