Innowacje motoryzacyjne napędzane przez kobiety
Mogłoby się wydawać, że branża samochodowa jest mocno trzymana w rękach przez mężczyzn, jednak jak się okazuje, nie jest to do końca prawda. Za wiele ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa na drodze i wrażenia z jazdy trzeba przypisać płci pięknej: kobietom inżynierom, naukowcom i wynalazcom. Oto najwybitniejsze osiągnięcia i wynalazki kobiet w dziedzinie pojazdów, bez których dzisiaj nie wyobrażamy sobie naszej codzienności.
Florence Lawrence – kierunkowskazy i światła hamowania
Urodzona w odległym 1886 roku Florence Lawrence opracowała wyjątkową innowację, która poprawiła nie tylko ruch uliczny, ale także bezpieczeństwo kierowców tzn. kierunkowskazy. Lawrence, używając flag po obu stronach samochodu, wymyśliła sposób na poinformowanie innych użytkowników drogi o swoim następnym manewrze. Siedząc za kierownicą samochodu, mogła użyć przycisku do podniesienia flagi, sygnalizując, że skręca w określonym kierunku. W dzisiejszych czasach każdy samochód jest wyposażony w ten zautomatyzowany mechanizm.
Lawrence była również pierwszą, która zaoferowała system ostrzegania kierowcy o hamowaniu. Jej wynalazek polegał na tym, że flaga z napisem Stop została podniesiona przez okno kierowcy. Chociaż Lawrence nie opatentowała swoich wynalazków, nadal uważana jest za pierwszą kobietę, która wniosła znaczący wkład w projektowanie nowoczesnych samochodów.
Bertha Benz jest fundamentem firmy Mercedes-Benz
Dziś wszyscy znamy markę samochodów Mercedes Benz. Jej założycielem jest Karl Benz, ale tak naprawdę za powstanie firmy należy podziękować żonie Benza Bercie, która wierzyła w talent męża. Chociaż Benz, jako pierwszy wynalazł i opatentował ten pojazd silnikowy, na początku nie miał zbyt dużego interesu w ich sprzedaży.
Aby udowodnić mężowi, że popyt na jego wynalazek będzie i stanie się dla niego świetlaną przyszłością, ale nie ma poprostu wystarczającej reklamy, Bertha, nie powiadamiając nikogo, 5 sierpnia 1888 roku wyjechała w podróż z Mannheim do Pforzheim w Patent-Motorwagen Model III. Była to pierwsza podróż autem na tak długi dystans i nie bez trudności minęła, ale zdeterminowana kobieta dotarła do celu i zgodnie z planem nowość spotkała się z szerokim rozgłosem. Podczas tej podróży Bertha Benz doszła również do wniosku, że układ hamulcowy samochodu wymaga uzupełnienia o klocki hamulcowe, aby zwiększyć odległość i komfort jazdy.
Margaret Wilcox – ogrzewanie wnętrza
Zasługa komfortowej temperatury w aucie również należy do kobiety. Pod koniec XIX wieku Margaret A. Wilcox odkryła, jak skierować ciepłe powietrze z silnika samochodu z powrotem do przedziału pasażerskiego, aby ogrzać stopy osób siedzących z przodu. Wynalazek był z natury dobry, ale temperatura nie mogła być kontrolowana. Wilcox opatentowała swoje urządzenie grzewcze w 1893 roku, a technologia tej damy jest sercem dzisiejszego zaawansowanego systemu grzewczego. Przepływ gorącego powietrza z silnika do wnętrza kabiny jest niebezpieczny, dlatego ta zasada ewoluowała przez lata. Komfort zapewnia nie tylko przyjemna temperatura w kabinie, ale także podgrzewane siedzenia i kierownica, w które są dziś wyposażone w najnowsze samochody.
Hedy Lamarr, Gladys West – początki GPS i Wi-Fi
W 1941 roku Hedy Lamarr i kompozytor George Antheil opracowali system sterowania radiowego dla torped wojskowych. System wykorzystywał technologię przeskakiwania częstotliwości i zmniejszał zagrożenie ingerencji państw Osi (Niemcy, Włochy, Japonia) w proces wystrzeliwania i przemieszczania torped. Chociaż US Navy wykorzystała wynalazek Lamarr dopiero w 1957 roku, ta innowacja stała się podstawą nowoczesnego bezprzewodowego Internetu (Wi-Fi) i technologii Bluetooth.
Czasy, kiedy kierowca prowadził samochód, a siedzący obok próbował czytać mapę, to już przeszłość. Teraz prawie każdy ma na swoim telefonie aplikację GPS. Ta niezbędna dziś technologia sięga lat 50 XX wieku, kiedy to dr Gladys West ją opracowała, a dziś umożliwia nam korzystanie z GPS. West była jednym z czołowych naukowców zajmujących się matematycznym modelowaniem kształtu Ziemi. To pozwoliło jej opracować mechanizm, który wykorzystuje satelitę do określania lokalizacji.
Michelin Tire Expert Agnes Pulbo – poprawa bezpieczeństwa opon i zmniejszenie zużycia paliwa
W 2018 roku Europejski Urząd Patentowy przyznał nagrodę Europejskiego Wynalazcy w kategorii Przemysł francuskim wynalazcom Agnes Poulbot i Jacquesowi Barraudowi za wynalezienie nowej technologii bieżnika opony. Nowością jest bieżnik oparty na technologii 3D, który poprawia sprawność opon w całym cyklu ich życia i we wszystkich porach roku, a ponadto są również w stanie znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Dzięki temu wkładowi Agnes Pulbo otrzymała również nagrodę – Kobiety i Pojazdy w Europie w 2019.