Jak poprawić wygląd karoserii – lakierowanie czy oklejanie folią?
Lakier karoserii samochodów co roku wypala się, ściera i codziennie poddawany jest różnym testom. Negatywne oddziaływanie otoczenia z zewnątrz, takie jak mycie, drobne kamienie, nieostrożne parkowanie czy przejeżdżanie przez niektóre zarośla, prowadzi do pojawienia się różnych defektów powłoki. W efekcie, kilka lat po zakupie samochodu, kierowca staje przed pytaniem: jak wyeliminować różne usterki? W takim przypadku istnieje kilka opcji rozwiązania podobnego problemu. Jak poprawić wygląd karoserii samochodu – lakierować czy oklejać folią (car wrapping)? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, co jest lepsze: pomalować samochód, czy okleić folią, wszystko zależy od sytuacji i stanu portfela właściciela.
Co jest lepsze – polakierować samochód czy przykryć folią?
Obie metody mają zalety. Właściwe lakierowanie zapewnia trwałość, a folia jest tańsza. Decyzja – pomalować samochód czy po prostu okleić go folią powinna być kompleksowa. Zależy to od złożoności i czasu trwania prac przygotowawczych. Lakierowanie to skomplikowana technicznie, czasochłonna, wieloetapowa praca, która polega na demontażu karoserii i starannej obróbce części. Złożoność demontażu polega na tym, że towarzyszy temu pełne badanie karoserii pod kątem ukrytych uszkodzeń oraz ich eliminacja, malowanie każdego detalu odbywa się w kilku warstwach. Dodatkowe bonusy z demontażu ujawniają ukrytą korozję i zapobiegają dalszym zniszczeniom. Po montażu cała karoseria jest polerowana.
Łatwiej jest przygotować samochód do oklejenia niż do malowania. Samochód jest myty, odtłuszczany w celu usunięcia plam po bitumie, znaczne odpryski są maskowane, aby folia nie ślizgała się wraz z fabrycznym lakierem. W czasie zabiegu nie zawsze konieczne jest usuwanie detali konstrukcji, jak przy malowaniu. Aby jednak wykonać pracę ostrożnie, są one usuwane, ponieważ folię należy nałożyć podczas oklejania zderzaka, błotników, drzwi oraz innych części.
Która powłoka jest trwalsza?
Musisz wybrać opcję wykończenia, biorąc pod uwagę czas wytrzymałości oklejenia samochodu. Trwałość zależy od: grubość pokrycia (zwykle mieści się w zakresie 50-200 mikronów). Czasami można kupić materiał o większej odporności na zużycie przy niewielkiej grubości. Wadą folii jest to, że pod wpływem ultrafioletu może kurczyć się pod wpływem temperatury – pękać, wypaczać się i psuć wygląd auta. Folia może reagować na nagłe zmiany temperatury, co ogranicza możliwość mycia karoserii zimą.
Kolejną wadą jest to, że jeśli folia nie jest zmieniana przez ponad 3 lata, zaczyna wgryzać się w lakier samochodu. Jest to szczególnie widoczne na dachu i masce. Odejdzie w kawałkach, a potem karoseria będzie musiała zostać wypolerowana. Nowa warstwa lakieru w przypadku malowania wysokiej jakości produktem przekracza grubość fabrycznej. Jego średnia grubość wynosi 200-250 mikronów. Dlatego decyzja o tym, czy pomalować samochód, czy pokryć folią, wiąże się z trwałością materiałów. Lakier należy do najtrwalszych materiałów, folia jest dobra do dekoracji auta.
Właściwości ochronne powłok
Powłoka foliowa została wymyślona jako nośnik reklamy, nie ma na celu ochrony przed poważnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Jednak folia służy jako warstwa ochronna dla lakieru fabrycznego przed działaniem żrących chemikaliów drogowych i mieszanki piasku i soli. Aby zabezpieczyć najbardziej wrażliwe części auta (skrzydła, zderzaki) można je okleić folią, a górną część auta pomalować.
Po nałożeniu nowej warstwy lakieru na karoserię może ona wytrzymać wiele lat, wystarczy, że właściciel samochodu odpowiednio o nią zadba. Odpowiedź jest jedna: lakierowanie dużo lepiej zabezpieczy karoserię samochodu. Bardzo często na forach można usłyszeć opinię, że folia jest w stanie uchronić karoserię przed uszkodzeniami, ale dotyczy to tylko drobnych zarysowań. Ważne! Folia wytrzyma nie dłużej niż 3 lata, poza tym nie będzie w stanie ochronić karoserii przed różnymi uszkodzeniami. Folia bardzo szybko się rysuje i nie jest w stanie amortyzować uderzeń kamieni i innych przedmiotów, które mogą unosić się spod kół.
Wnioski
Taniej i łatwiej będzie pokryć karoserię folią, ale to rozwiązanie, w przeciwieństwie do pełnego lakierowania, jest tylko tymczasowe. Jeśli nie wiesz, co lepiej pomalować lub okleić, rozważ następujące czynniki: opłacalność pracy, wiek i koszt auta. Myślę też, że nie warto tłumaczyć, że lakierowani zapewnia, że nie rozstaniesz się ze swoim czterokołowym przyjacielem jeszcze przez wiele lat.