Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Kilka słów o samochodach zabytkowych

Miłośnikom klasyki samochody zabytkowe spędzają sen z oczu. Trzeba przyznać, że ich urok bywa naprawdę zniewalający. Oczywiście, za takie cacko zwykle trzeba zwykle sporo zapłacić. Dowiedz się więcej na temat zabytkowych samochodów i sprawdź, ile kosztują najdroższe modele.

Samochody zabytkowe, czyli jakie?

W Polsce zabytkowe samochody to te, które… zostały w pisane do rejestru zabytków ruchomych czy ewidencji zabytków. Niektóre pojazdy zasłużyły sobie nawet na miejsce w rejestrze inwentarzy muzealiów. Gdy chodzi o rocznik, sztywne zasady klasyfikacji nie zostały określone. Wikipedia, za źródłem Oldtimery.com podaje, iż pojazdy zabytkowe to te wyprodukowane wcześniej niż w latach 80-tych (źródło).

Jakiś czas temu miała miejsce debata polityczna zapoczątkowana przez posła Pawła Pudłowskiego, który zaproponował uściślenie definicji pojazdu zabytkowego. Gdy chodzi o ustalenia międzynarodowe ustalono konkretną definicję. Mianowicie, Międzynarodowa Federacja Pojazdów Zabytkowych wskazuje, że pojazdy starsze niż 30 lat są pojazdami zabytkowymi (źródło). Jak widać samochody zabytkowe bywają różnie definiowane, co nie zmienia faktu, że taki okaz zazwyczaj rozpoznać można na pierwszy rzut oka.

Samochody zabytkowe – kosztowne perełki

Ile kosztują samochody zabytkowe? Jeśli chcesz sprawić sobie lub komuś bliskiego taki prezent – lepiej przygotuj dużą sumę. Za niektóre pojazdy zabytkowe zapłacić trzeba nawet kilkadziesiąt milionów dolarów. Za pośrednictwem popularnego serwisu Auto Świat można zapoznać się z przykładami takich modeli. Zestawienie to pochodzi sprzed kilku lat. Mimo to, ceny są niezwykle wysokie. Jednym z wymienionych pojazdów jest Ferrari 275 GTB/4 Spider z 1967 roku, za które zapłacono 86 milionów złotych. Suma robi wrażenie!

Kolejne z wymienionych pojazdów zostały sprzedane za cenę około 26-28 milionów złotych. Mowa o modelach takich jak Ferrari 375 MM Spider z 1953 roku czy też Mercedes-Benz 680S Torpedo Roadster z 1928 roku (źródło). Jak widać starszy rocznik wcale nie gra roli podczas ustalania cen. Jak można się domyślić, istotny jest też model, producent i stan. Jak wiadomo, po poniesieniu kosztów zakupu, nabywcy muszą kolejno zadbać o zakupiony pojazd. Również to może się wiązać ze sporymi wydatkami.

Renowacje i konserwacje samochodów zabytkowych

Wedle Wikipedii samochody zabytkowe podzielić można na oldtimery i youngtimery. Te drugie to samochody produkowane w latach około 60-tych – 80-tych, ewentualnie również 90-tych (źródło). Czas biegnie, a więc również wyznaczone widełki się zmieniają. Przypuszczalnie więc te pierwsze pochodzą z lat jeszcze wcześniejszych. W takim kontekście to słowo jest powszechnie używane. Można się łatwo domyślić, że wśród zapalonych kolekcjonerów szczególnym zainteresowaniem cieszą się te drugie, a więc właśnie oldtimery.

Kilka lat temu świat obiegła informacja, iż marki Volskswagen, Porsche czy BMW podjęły się renowacji oldtimerów. Na przykład, z okazji 70-tych urodzin marki Porsche odrestaurowano Porsche 911 z 1965 roku. Samochód ten został później wykorzystany w wyścigu samochodów zabytkowych. Zielono-biały model został oznaczony numerem 70, zapewne celem uczczenia rocznicy (źródło). Trzeba przyznać, że samochód prezentuje się świetnie!

Z kolei firma Volskswagen stworzyła specjalistyczny oddział firmy, w którym odbywa się renowacja oldtimerów. Odnawiane są tam zwłaszcza urokliwe Transportery T1 i T2, kojarzone z latami 70-tymi i społecznością hippiesowską. Co ważne, tak odrestaurowane samochody zabytkowe zaopatrzone są w certyfikat potwierdzający ich jakość. Podczas renowacji odnowieniu podlegają nie tylko zewnętrzne elementy, ale również wnętrze pojazdu (źródło).

Osoba, które chce zakupić i odnowić samochód zabytkowy lub szuka szczegółowych informacji na ten temat – powinna skontaktować się z profesjonalistą. W końcu zarówno renowacja, jak i zakup takiego pojazdu wymaga niemałej inwestycji. We wrocławskim Auto-Master proponujemy fachowe usługi z zakresu blacharstwa i lakiernictwa.

Back to top