Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Kolory lakierów samochodowych z perspektywy historycznej

Obecnie wydaje się zupełnie naturalne, że lakiery samochodowe dostępne są w różnych odcieniach. Ich skład jest pozbawiony ołowiu i innych toksycznych substancji. Mogą odznaczać się matowym wykończeniem lub metalicznym blaskiem. A jak było kiedyś?

Na początku była czerń! Pierwsze lakiery samochodowe

Historia pojazdów silnikowych rozpoczęła się na przełomie XIX i XX wieku. Jak można się domyślić, producenci mogli wtedy tylko pomarzyć o lakierach tak doskonałych, jak te obecnie. W rzeczywistości, w tym okresie stosowano farby, których nie można nawet nazwać lakierami. Farby te były aplikowane ręcznie, a kolejny następował długi proces ich wysychania. Plusem pierwszych farb była naturalna formuła – lecz nic poza tym.

Kolejno powstały lakiery nitrocelulozowe, które również nie były idealne. Ich trwałość pozostawiała wiele do życzenia, a sam proces lakierowania nadal był długotrwały. Ponadto stosowany był głównie lakier nitrocelulozowy w kolorze czarnym. Z czasem formuła lakieru została zmodyfikowana, co pozwoliło na zastosowanie innych barw, lecz ich dostępność była ograniczona. Ponadto nie było to wysoce napigmentowane kolory, lecz barwy nieco stłumione. Z pewnością kojarzysz tę kolorystykę z filmów, których akcja rozgrywa się we wczesnych 30-tych!

Magia koloru, czyli rozwój lakierów samochodowych

Druga połowa lat 30-tych okazała się przełomowa. Na rynek wprowadzono wtedy emalie alkidowe. Dzięki temu można było opracować jaśniejsze kolory – w USA, ponieważ miłośnicy motoryzacji w Europie musieli trochę poczekać na taką zmianę. Jednak w latach 60-tych kolory pojawiły się już na wszystkich ulicach. Ten okres w historii lakiernictwa był charakterystyczny, ze względu na ciekawy wybór odcieni. Królowały barwy pastelowe! Róż, pastelowy błękit i różne odcienie kości słoniowej zdecydowanie były mile widziane.

Szalone lata 70-te to nie tylko kolorowe sukienki, rewolucja kulturowa i hipisi. To także istotny moment w historii lakiernictwa. W tym okresie pastele zaczęły stopniowo tracić popularność na rzecz soczystych, mocnych kolorów. Tak szalone kolory obecnie wybierane są wyłącznie przez fanów samochodów sportowych. Z drugiej strony, w drugiej połowie lat 70-tych popularność zyskały lakiery w tak zwanych odcieniach ziemi. Częstym wyborem okazała się zieleń.

Z czasem coraz większym zainteresowaniem cieszyły się odcienie metaliczne. Srebro, złoto czy perłowa biel zaczęły być kojarzone z luksusem i samochodami wyższej klasy. Z kolei kolory poprzedniej epoki pokrywały raczej niewielkie lub przestarzałe modele. Biel, zarówno matowa, jak i metaliczna, stale zachwyca. Wśród fanów kolorów ekstrawaganckich przez długi czas dominowała czerwień.

Moda zatacza koło – również w branży lakierniczej

Moda kojarzy się głównie z branżą odzieżową. Tymczasem w lakiernictwie mamy do czynienia podobnymi tendencjami. Ponadczasowe barwy do z pewnością czerń i biel – ta ostatnia jest obecnie szczególnie popularna. Nie słabnie również zainteresowanie odcieniami srebra. Barwa ta stopniowo zyskuje rangę równie uniwersalnej i ponadczasowej. Kolor czerwony jest uwielbiany przez fanów sportowych aut, pomimo upływu czasu. Swoją pozycję ugruntował w latach 90-tych ubiegłego stulecia. Pojawiają się także modele ekstrawaganckie, żółte i pomarańczowe, na wzór tych charakterystycznych dla okresu lat 70-tych.

Utarło się bowiem przekonanie, że to właśnie samochody pierwotnie zaprojektowane z myślą o torze wyścigowym najczęściej odznaczają się krzykliwym lakierem. Już w latach 30-tych, gdy rozpoczęła się historia sportów wyścigowych, rozróżniano samochody poszczególnych reprezentacji dzięki zastosowaniu kolorów.

Czy czeka nas powrót lakierów pastelowych? Nic nie jest niemożliwe! A może docenimy przygaszone odcienie, wzorem pierwszych rozwiązań? Trudno powiedzieć. Historia mody zatacza koło, zatem taki obrót rzeczy nie jest wykluczony. Warto śledzić poczynania producentów, ponieważ z pewnością jeszcze nie raz nas zaskoczą. Wszystko wskazuje jednak na to, że klasyczne barwy na stałe ugruntowały swoja pozycję.

źródła: https://didyouknowcars.com/the-history-of-car-paint/, https://warsztat.pl/artykuly/historia-kolorow,57010

Back to top