Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Które hamulce są lepsze: bębnowe czy tarczowe?

Istnieje przekonanie, że hamulce tarczowe mają lepszą jakość i wydajność niż hamulce bębnowe. Czy to mit, czy to prawda, dowiemy się. W nowoczesnych samochodach szeroko stosowane są dwa rodzaje mechanizmów hamulcowych – bębnowy i tarczowy. Dlaczego na rynku nie pozostał tylko jeden? Rozważ cechy, zalety i wady każdego z nich.

Jak pozbyć się piszczących hamulców?

Historycznie hamulce bębnowe pojawiły się wcześniej. Jednocześnie w pierwszych samochodach mechanizmy hamulcowe tego typu montowano tylko na tylnych kołach. Od tego czasu zasada działania mechanizmu bębnowego uległa niewielkim zmianom. Podobnie jak sto lat temu, dwa klocki w kształcie półksiężyca są rozsuwane i dociskane specjalnymi okładzinami ciernymi do wewnętrznej powierzchni wydrążonego cylindra zwanego bębnem hamulcowym.

Oczywiście pewne zmiany z biegiem czasu wpłynęły na ten omszały projekt.Tak więc we wczesnych mechanizmach hamulcowych klocki były rozsuwane za pomocą napędu kablowego. Został zastąpiony hydraulicznym. Następnie projektanci stworzyli mechanizm, który kompensował zużycie okładzin klocka. Tak więc, osiągnąwszy granicę doskonałości pod względem wzornictwa, w tym nowoczesnego systemu ABS, hamulce bębnowe nie tracą gruntu, osadzając się na tylnej osi niedrogich samochodów.

Zalety hamulców bębnowych:

  • Tani odnowiony projekt.
  • Dobra ochrona przed brudem.
  • Duży zasób padów ze względu na dużą powierzchnię powierzchni roboczej.
  • Proste i wygodne połączenie z mechanizmem hamulca postojowego.

Wady hamulców bębnowych:

  • Znaczne wymiary i waga mechanizmu.
  • Skłonny do przegrzewania się przy zbyt dużych obciążeniach.
  • Stosunkowo niestabilny współczynnik tarcia klocka w zależności od temperatury, wilgotności itp. Chociaż obecność ABS w dużej mierze rekompensuje to niedociągnięcie.
  • Nierównomierne zużycie klocka – przód zużywa się bardziej.
  • Czasami, przy niskiej jakości materiału okładziny ciernej, możliwe jest ich przymarznięcie do bębnów jeśli dostaną się duże ziarna piasku, podczas pracy możliwe jest grzechotanie.

Hamulce tarczowe

Mechanizm hamulca tarczowego z jednym cylindrem wykonawczym. Hamulce tarczowe zostały najpierw umieszczone na przednich kołach, ponieważ były bardziej obciążone siłami hamowania. Początkowo hamulce tarczowe były strukturalnie bardziej skomplikowane niż są teraz, a każdy klocek hamulcowy był dociskany do tarczy przez swój własny cylinder. Przez lata tak skomplikowana konstrukcja pozostała tylko w samochodach drogich, szybkich lub ciężkich. A na masowych maszynach zaczęto stosować lekką, tanią i prostą konstrukcję jednotłokową.

Coraz częściej tarcze są wentylowane, co poprawia chłodzenie części samego mechanizmu hamulcowego i chroni łożyska kół przed przegrzaniem. Przy sezonowej zmianie kół wygodnie jest sprawdzić pozostałą grubość klocków hamulcowych. Liczba części w nowoczesnym mechanizmie hamulca tarczowego przedniego koła jest niewielka, co zmniejsza koszty produkcji i montażu.

Budowa nie mogła być prostsza. Wysuwany tłok cylindra hydraulicznego dociska dwa płaskie klocki hamulcowe do obracającej się tarczy. Kompensacja zużycia odbywa się automatycznie, w bardzo prosty i niezawodny sposób. Generalnie mechanizm nie wymaga żadnej konserwacji aż do całkowitego zużycia klocków. Po tym następuje dość prosta procedura wymiany i brak regulacji przed dalszą operacją.

Tak przyjemne zarówno dla producenta, jak i konsumenta, cechy hamulców tarczowych doprowadziły do tego, że zaczęto je montować na tylnej osi stosunkowo drogich samochodów i crossoverów. Jednocześnie konieczne było rozwiązanie problemu z napędem hamulca postojowego, co zostało zrobione na dwa sposoby. Pierwszy – mały mechanizm hamulca bębnowego znajduje się w piaście tarczy, a drugi – mechanizm dźwigniowo-śrubowy dociska główny tłok do klocków za pomocą linki lub napędu elektrycznego.

Jakie informacje trzeba posiadać wymieniając klocków hamulcowych w aucie?

Zalety hamulców tarczowych:

  • Lżejszy i bardziej kompaktowy niż hamulce bębnowe.
  • Łatwość montażu i niski koszt zakupu.
  • Zapewniają lepsze chłodzenie i mogą rozpraszać znacznie więcej mocy.
  • Nie są tak bardzo wrażliwe na zmiany temperatury i wilgotności.
  • Łatwiejsza wymiana przednich klocków hamulcowych.
  • Łatwiej zdiagnozować zużycie.

Wady hamulców tarczowych:

  • Ochrona przed zabrudzeniami uważana jest za niewystarczającą.
  • Zasoby są nieco mniejsze niż w przypadku hamulców bębnowych i zwykle nie przekraczają 40 tys. km.
  • W samochodach nieodwracalna korozja części powierzchni tarczy, co prowadzi do konieczności obracania lub wymiany.
  • Dość skomplikowana organizacja napędu hamulca postojowego i trudna wymiana klocków na tylnej osi.

Wyniki

Oczywiście hamulce tarczowe to przyszłość. W końcu trudno wyobrazić sobie ciche i opływowe samochody elektryczne pędzące po szklistej, gładkiej nawierzchni autostrady i hamujące jednocześnie piszczącymi hamulcami bębnowymi. Ale jak dotąd w niedrogich samochodach hamulce bębnowe na tylnej osi, a nawet w importowanych wersjach, wymagają mniej uwagi niż hamulce tarczowe. A ewentualną nierówną pracę kompensuje ABS.

Back to top