Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Kupujesz używany samochód – dowiedz się jak sprawdzić stan karoserii

Nie bój się porysowanego lakieru na karoserii samochodu. Po pewnym czasie na nieskazitelnej powierzchni nadwozia nadal będą pojawiać się odpryski i zadrapania. Na parkingu beztroski kierowca otworzy za szeroko drzwi w pobliskim aucie, dzieci z sąsiedztwa będą kopać piłkę. Nie martw się, ciesz się jazdą, możliwością ścigania się po autostradzie, komfortem kabiny. Jeśli strach przed zadrapaniami nie pozwala Ci żyć w spokoju, to odwiedź serwis Auto–Master zajmujący się blacharstwem i lakiernictwem samochodowym. Tutaj wykonywane są naprawy skorodowanych elementów karoserii a lakierowanie odbywa się wysokiej jakości lakierami.

Co trzeba wiedzieć o problemach z karoserią samochodu?

Samochód zbudowany jest z różnych współpracujących ze sobą elementów. Należą do nich: skrzynia biegów, silnik i podwozie. System nośny posiada najbardziej popularną i znaną karoserię, która należy do części konstrukcyjnych, odpowiadających za mocowanie elementów samochodu, rozmieszczenie w kabinie oraz pozostałe części podczas ruchu. Jeśli planujesz sprzedać pojazd za kilka lat, nie musisz się martwić o to, gdzie go parkujesz. Nowoczesne auto spokojnie wytrzyma kilka lat na mrozie i w błocie pośniegowym. Jeśli jednak masz nadzieję, że samochód będzie wiernie służył przez trzy, pięć lub więcej lat, lepiej kupić ciepły garaż. Pod gołym niebem nie tylko lakier staje się mętny, ale także ze względu na zmiany temperatury, części gumowe, łączące ulegają zniszczeniu, a właściwości materiałów uszczelniających zostają naruszone. A ze względu na zwiększoną wilgoć, korozja znacznie szybciej zniszczy metal.

Cechy karoserii samochodów

Nadwozie to jeden z najdroższych i najważniejszych elementów samochodu. Silnik da się naprawić, skrzynię wymienić, ale przy kiepskiej karoserii ciężko coś zrobić. Poza wyglądem jej stan odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego nie można kupić auta bez sprawdzenia karoserii. Najważniejsze jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo sprawdzić karoserię. Zapamiętaj ważną cechę auta – symetrię. Jeśli podczas oględzin pojawi się pytanie dotyczące jednego elementu, zawsze spójrz na drugą stronę i porównaj. Jest podejrzenie na prawym skrzydle, porównaj z lewym.

Wstępna kontrola

Obejdź samochód i obejrzyj go pod różnymi kątami, wizualnie oceń ogólny stan.

Zwróć uwagę na następujące punkty:

  • Drobne błędy na karoserii. Używany samochód powinien nosić ślady codziennej jazdy: odpryski, rysy, przetarcia i drobne wgniecenia. Ogólny stan wszystkich części musi być taki sam. Idealny wygląd poszczególnych elementów może pośrednio świadczyć o niedawnej naprawie lub wymianie.
  • Korozja. Jeśli mówimy o samochodzie poniżej 15 lat, nie powinno być znaczących ognisk korozji. Jeśli tak, jest to oznaką nadmiernego użytkowania lub złej konserwacji. Naturalne ogniska korozji najczęściej pojawiają się na dolnych partiach drzwi, progach, nadkolach lub we wnęce pod tylnym zderzakiem.
  • Drzwi, maska i klapa bagażnika. Powinny się łatwo otwierać i zamykać, bez zacinania się i obcych dźwięków. Ich niestandardowa praca powinna zaniepokoić. Może to być zarówno problem modelu, jak i konsekwencje poważnej naprawy karoserii.

Ślady naprawy karoserii

Wygodnie jest sprawdzić stan lakieru za pomocą miernika grubości. Jeśli warstwa farby na części przekracza normy fabryczne, oznacza to, że została przemalowana. Warto zauważyć, że grubościomierz nie zawsze pomaga, zwłaszcza jeśli część nie była naprawiana, ale zmieniona. Jednak kolor wtórny można określić wzrokiem lub dotykiem.

Czego szukać?

  • Zakrzywione szczeliny. Szczelina to odległość między elementami karoserii. Jeśli zauważysz, że części są zainstalowane nierównomiernie, na przykład szczelina staje się szersza u dołu lub jest po prostu duża, oznacza to, że części zostały usunięte i naprawione. Oddzielnie sprawdź, jak zwisają plastikowe zderzaki, progi i okładzina. Ich naprawa nie jest taka straszna, ale sprzedawca mógł na tym zaoszczędzić i umieścić tanie analogi, które nie pasują tak dobrze do zwykłych miejsc.
  • Ślady na elementach mocujących. Sprawdź wszystkie zawiasy drzwi, maski, bagażnika, błotników i zderzaka. Jeśli część została usunięta, zobaczysz wymazaną farbę, zapadnięte krawędzie lub miejsca poprzedniej pozycji. Czasami sprzedający starają się ukryć ślady, na przykład zacierając zapięcia lub smarując je środkiem antykorozyjnym.
  • Niefabryczna mikrorzeźba farby, którą można zobaczyć, patrząc na nią pod ostrym kątem wzdłuż powierzchni. Po ponownym zabarwieniu ma inny wzór. Jest to szczególnie widoczne w porównaniu z sąsiednimi częściami fabrycznymi. Po zbadaniu kilku samochodów zaczniesz zauważać, że niektóre z nich są inne, na przykład powierzchnia nadwozia jest zbyt gładka lub wręcz przeciwnie, zbyt pomarszczona.
  • Różnice w kolorze. Aby zauważyć różnicę, dokładnie obejrzyj połączenia różnych części, cofając się o kilka kroków i oglądając powierzchnię pod różnymi kątami. Zwróć uwagę na odcień lakieru i spróbuj obejrzeć samochód w różnych warunkach oświetleniowych.
  • Ślady i krople farby są wyłączone z wad fabrycznych. Takie niedociągnięcia są oznaką naruszenia technologii kolorów i wyjątkowo złej jakości naprawy. Po naprawie ślady mogą pozostać tam, gdzie ich nie powinno być: na uszczelkach, czarnym plastiku, a nawet na reflektorach czy chłodnicy.

Wnioski

Najważniejsze, aby się nie spieszyć. Spójrz wszędzie, sprawdź karoserię od góry do dołu. W razie wątpliwości lepiej poszukać innej opcji. Warto udać się do serwisu zajmującego się naprawą blacharki i zlecić oględziny karoserii, uzyskasz wiedzę na temat historii samochodu, czy uczestniczył w niewielkiej kolizji drogowej czy w poważnym wypadku.

Back to top