Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Ochrona i renowacja lakieru – technologia polerowania samochodów 3M

To właśnie dobry stan lakieru auta nadaje mu atrakcyjny wygląd, a jednocześnie chroni metal karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych, które przyczyniają się do powstawania ognisk korozji. Ochrona i renowacja lakieru karoserii to nie tylko nadanie samochodowi doskonałego wyglądu, ale także usunięcie najmniejszych defektów, usunięcie kurzu, a także ochrona powłoki. Рrаktуkа mistrza lakiernictwa samochodowego роkаzuје, że nіеwіеlu włаśсісіеlі ѕаmосhоdów nаwеt mуślі о tуm, јаk zаdbаć о ѕwóј ѕаmосhód w uраlе і јаk nајѕkutесznіеј zаbеzріесzуć lаkіеr. А јеѕzсzе mniej оѕób wіе, јаk tо zrobić dоbrzе.

Do najczęściej stosowanych rodzajów ochrony należą:

  • Obróbka lakieru różnymi woskami i pastami.
  • Nakładanie specjalnych kompozycji na elementy karoserii, tworząc mocną warstwę ochronną na obrabianej powierzchni.
  • Pokrycie lakieru części karoserii folią ochronną.
  • Montaż owiewek na samochodzie.

Lakier wymaga wysokiej jakości i regularnej pielęgnacji, niezależnie od wieku auta i warunków eksploatacji. Nawet niewielka rysa może doprowadzić do głębokich pęknięć i odprysków, co oznacza, że wkrótce pojawi się korozja i nadwozie zacznie gnić.

Ochrona lakieru karoserii poprzez polerowanie

Prace polerskie obejmują cały zakres czynności:

  • Oczyszczanie metalu z różnych zanieczyszczeń: kurzu, brudu, śladów po owadach, ptasich odchodach, bitumie. Jest to etap przygotowawczy, któremu towarzyszy odtłuszczanie powierzchni.
  • Regenerujące polerowanie mające na celu nadanie karoserii idealnego połysku i wyeliminowanie drobnych rys. Dodatkowo powierzchnia lakieru pokryta jest związkami ochronnymi.
  • Polerowanie ścierne – pozwala uzyskać nie tylko połysk, ale służy również do usuwania głębszych rys i zadrapań. Po zakończeniu zabiegu na powierzchnię karoserii nakładane są ochronne związki polerujące.

Ochrona i renowacja lakieru karoserii samochodu

Cały proces podzielony jest na kilka etapów:

  • Częściowe usunięcie lakieru drobnoziarnistym ścierniwem.
  • Polerowanie karoserii pastą ścierną – przywrócenie połysku.
  • Polerowanie pastą nieścierną dla nadania szczególnego połysku.
  • Ochrona polerowanej powierzchni przed wpływami zewnętrznymi.

Etap 1 – czyszczenie powierzchni:

Przede wszystkim trzeba wyczyścić powierzchnię samochodu. Ma to na celu dokładniejsze przedstawienie zakresu uszkodzenia powłoki i kolejnych kroków, które należy podjąć, aby osiągnąć wynik. W warsztacie blacharsko-lakierniczym fachowcy używają produktów 3M które usuwają kleje, smary, silikony itp. Uniwersalny środek czyszczący nie niszczy wyschniętego lakieru. Prace renowacyjne karoserii należy powierzyć profesjonalistom.

Etap 2 – usuwanie wad:

Niezbędny zabieg, podczas którego delikatnie usuwa się wierzchnią warstwę lakieru, zwłaszcza jeśli wcześniej stosowano szlifowanie w celu zmniejszenia zarysowań ziarnem ściernym. Stosowany jest środek do usuwania kurzu z mikrofibry 3M, aby przetrzeć powierzchnię roboczą, a także nałożony materiał ścierny 3M. Należy pamiętać, że należy szlifować z zachowaniem minimalnej odległości 1 cm od krawędzi.

Etap 3 – redukcja ryzyka:

Po nałożeniu ścierniwa 3M w poprzednim kroku należy zmniejszyć powstałe ryzyko, które pozostaje w granicach 1-2 mikronów. Ścierniwo nakłada się z niewielką ilością wody. Jest to szybki krok, który zmniejsza zużycie pasty i czas 2-3 razy. W rezultacie rysa po ścierniwie 3M pozostaje w granicach 0,5 µm.

Etap 4 – agresywne polerowanie ścierniwem:

Po obróbce powierzchni konieczne jest ostateczne usunięcie zagrożeń ze strony materiałów ściernych. Należy pamiętać, że teraz zadaniem jest gładkość lakieru, usunięcie rys. W zależności od lakieru stosowane są różne materiały 3M: pasta polerska, spray testowy, chusteczki polerskie.

  • Pasta polerska 3M jest bardziej odporna na wysokie temperatury, dzięki czemu nie wysycha podczas użytkowania. Dwustronne tarcze polerskie są wyjątkowe ze względu na obszar roboczy po obu stronach. Są bardzo łatwe w użyciu, mocuje się je do maszyny polerskiej za pomocą adaptera, a po zamocowaniu koło jest zawsze wycentrowane.
  • Przy obróbce powierzchni czas pracy pasty polerskiej na kole wynosi 3-4 minuty. Zaleca się podgrzanie lakieru do około 40-50 °C. Pastą polerską 3M należy polerować na powierzchniach plastikowych, które nie są zalecane do podgrzewania.
  • Spray testowy 3M jest potrzebny do usunięcia pozostałości pasty polerskiej i sprawdzenia jakości polerowania na każdym etapie. Jeśli na lakierze została nałożona powłoka ochronna, konieczne jest spryskanie powierzchni niewielką ilością wody, co pomoże ją usunąć.

Etap 5 – tworzenie połysku:

Procedura jest wymagana, aby usunąć plamy, które powstały na poprzednim etapie i nadać połysk. Użyć pasty polerskiej 3M i ściereczki polerskiej.

Etap 6 – Ochrona przed połyskiem:

Procedura, będąca końcowym etapem polerowania, tworzy ochronną powłokę na lakierze przed drobnymi rysami. Używając profilowanej gąbki polerskiej 3M i szlifierki, nakładana jest niewielka ilość wosku 3M na powierzchnię i wytarta po około 20 sekundach szmatką polerską.

Back to top