Samochód z matowym lakierem
Samochód z matowym wykończeniem zawsze wyróżnia się wśród swoich błyszczących odpowiedników. Ale jak trudno jest osiągnąć dobry efekt podczas malowania lakierem matowym i jak długo taka powłoka zachowa swój pierwotny wygląd? W dzisiejszych czasach, jeśli ludzie chcą w jakiś sposób poprawić wygląd swojego samochodu, podchodzą do tego procesu w znacznie bardziej przemyślany, rozsądny i profesjonalny sposób niż przed laty. Matowe wykończenie karoserii to dość nowe zjawisko pod względem tuningu.
Najbardziej masowo, takie samochody zaczęły pojawiać się, być może, za sugestią samych producentów samochodów, którzy w ten sposób albo wyróżnili najbardziej sportowe wersje ze swoich linii, albo po prostu oferowali takie wyposażenie jako opcję. W związku z tym na rynku wtórnym pojawiła się potrzeba matowego wykończenia: z jednej strony taki samochód wygląda naprawdę imponująco i wyróżnia się na tle innych pojazdów. Z drugiej strony, już zakupione samochody z fabrycznym matowym wykończeniem trzeba jakoś naprawić.
Samochód z matowym lakierem to nietuzinkowy wygląd
Obecnie istnieją dwa sposoby na uzyskanie matowego wykończenia – stosunkowo budżetowy (wklejanie winylu) i droższy (malowanie samochodu). Obie opcje mają swoje plusy i minusy. Główną zaletą folii winylowej, jak już wspomniano, jest jej dostępność. Chociaż oczywiście wszystko jest tutaj względne: większość materiałów czasami nie wytrzymuje nawet roku podczas aktywnej eksploatacji samochodu. Wyższej jakości produkty wytrzymują dłużej i wydaje się, że zawsze istnieje możliwość przywrócenia samochodu do pierwotnego wyglądu. Wśród niedociągnięć jest przeciętna odporność na zużycie, a także nie zawsze idealny wygląd. Ale dla tych koneserów, którzy chcą robić to dokładniej, sprawniej i przez długi czas, należy wziąć pod uwagę kolor auta. Mimo to wysokiej jakości lakierowane, matowe elementy karoserii wyglądają, bardziej szlachetnie.
Faktem jest, że większość lakierów matowych dostępnych na rynku jest bardzo delikatna, nie tolerują kontaktu mechanicznego (z gałęziami, rękami, ubraniami) i z czasem nabierają połysku. Wysokiej jakości lakier matowy jest bardzo odporny na wpływy zewnętrzne. Przy prawidłowym użytkowaniu i pielęgnacji powłoka pozostaje matowa przez wiele lat użytkowania. Sam system lakierów matowych składa się z pięciu produktów: lakieru całkowicie matowego (niski połysk), lakieru matowego w trzech czwartych (średni połysk), jednego utwardzacza i dwóch rozcieńczalników. Rozcieńczalniki dobiera się w zależności od objętości części do pomalowania i temperatury w jakiej ma być malowana.
Dlaczego lakiery matowe do karoserii samochodów?
Czynnikiem, który przyczynił się do powstania tego lakieru, jest zapotrzebowanie płynące z rynku. Faktem jest, że wielu producentów zaczęło produkować samochody z fabrycznym matowym wykończeniem. Audi, Mercedes, BMW, Porsche to te marki, których samochody były prezentowane w takiej wersji. Przy prawidłowym dobraniu kombinacji lakieru matowego i półmatowego oraz przestrzeganiu technologii aplikacji, lakierowana część nie będzie się różnić od fabrycznej.
Lakier matowy nadaje się również do prac projektowych, które wykonuje się również przy tuningu samochodów. Ze względu na to, że lakier ciekawie zachowuje się po polerowaniu, wielu stosuje to podejście do tworzenia różnych efektów: można na przykład wykonać na karoserii wzór, który będzie wyróżniał się błyszczącą strukturą, można też wykonać gładkie przejście między błyszczącą i matową powierzchnią. Jeśli chodzi o uzyskaną teksturę, jeśli przyjmiemy stopień początkowego połysku powierzchni jako 100%, to stopień połysku lakieru matowego po polerowaniu może osiągnąć około 85%. Innymi słowy, powłoka może być zarówno matowa, jak i lekko szorstka. Jakiś czas temu Citroen wypuścił auta z tak matowym wykończeniem, więc nie jest trudno odtworzyć podobny efekt.
Pielęgnacja karoserii z matowym lakierem
Osobno trzeba powiedzieć o pielęgnacji matowej powierzchni. Pomimo tego, że zapewnia on dość trwałą powłokę, warto zastanowić się nad kilkoma niuansami działania. Na przykład lakier może stać się bardziej błyszczący w wyniku ciągłego kontaktu ze skórą, a zwłaszcza wyrobami zamszowymi. A w wielu myjniach samochodowych, jak wiadomo, lubią używać ściereczek ze sztucznego zamszu do usuwania wody z powierzchni karoserii.
Oczywiście, jak każdy lakier matowy, ten produkt jest bardzo wymagający pod względem warunków użytkowania. Jeśli podczas malowania zwykłym lakierem niektóre plamki dostały się na powierzchnię części, można je łatwo usunąć po wyschnięciu poprzez późniejsze polerowanie. W przypadku matowego lakieru taka sztuczka nie zadziała, jeśli na powłoce dostaną się jakieś zanieczyszczenia, część będzie musiała zostać przemalowana. Praca z takim produktem wymaga dbałości o sprzęt, systemy filtracji oraz ogólną czystość kabiny lakierniczej. Jedynym niuansem, z którym borykają się lakiernicy, jest potrzeba dokładniejszego przygotowania powierzchni i bardziej rygorystycznych niż zwykle warunków malowania. Odbywa się to głównie w celu uniknięcia zabrudzenia podczas malowania.