Blog

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Spawanie karoserii samochodu

Zastosowanie wysokiej jakości metalu do produkcji karoserii nie może wykluczyć możliwości powszechnej korozji przy nieostrożnym podejściu do jej konserwacji. Co by było, gdyby samochód miał poważny wypadek? W obu tych przypadkach, w celu wyeliminowania powstałych defektów, stosuje się spawanie blach karoserii. Tylko przy prawidłowym doborze metody spawania możliwe jest uzyskanie wysokiej jakości spoin i wysokiej wydajności procesu.

Należy zrozumieć, że konieczne jest spawanie cienkiej blachy przy użyciu technologii, która różni się od połączenia spawanego części grubościennych. W drugim przypadku nie trzeba obawiać się odkształceń termicznych i ewentualnych odkształceń spawanych elementów. Ponadto wykluczone jest prawdopodobieństwo poparzenia w wyniku przypadkowego przegrzania metalu. Podczas spawania cienkich blach konieczne jest zapewnienie wytrzymałości szwu i zapobieganie naruszeniu integralności blach na styku.

Przygotowanie sprzętu do spawania karoserii samochodu

Przystępując do naprawy blach karoserii, konieczne jest odpowiednie przygotowanie sprzętu spawalniczego. Ta procedura jest standardowo przeprowadzana według następującego algorytmu:

  • Sieć zasilająca jest sprawdzana pod kątem jej zdolności do wytrzymania wymaganego obciążenia, ponieważ spawarka należy do kategorii urządzeń elektrycznych o wysokim zużyciu energii elektrycznej. Nie każda sieć elektryczna jest w stanie zapewnić gwarantowane funkcjonowanie sprzętu spawalniczego.
  • Należy dobrać drut spawalniczy w zależności od materiału i średnicy odpowiednio do spawanego metalu, również rolki podające i części palnika spawalniczego. Następnie zainstalować szpulę drutu w spawarce i przewlec drut do systemu podawania drutu i uchwytu spawalniczego. W tym celu wyjmuje się dyszę, a następnie za pomocą specjalnego klucza odkręca się miedzianą końcówkę palnika. Drut jest wprowadzany do kanału palnika, przycisk wyciągania drutu jest wciśnięty. Po pojawieniu się drutu z wylotu palnika spawalniczego należy przerwać podawanie.
  • Końcówka prądowa i dysza są zainstalowane na palniku spawalniczym. Wybrana jest polaryzacja prądu. Najczęściej spotykana polaryzacja przy spawaniu półautomatycznym jest odwrotna, gdy palnik jest podłączony do „+”, a kabel do przedmiotu obrabianego do „-”. Jeśli używany jest drut proszkowy, należy użyć biegunowości prostej.

Za pomocą specjalnego węża butlę z dwutlenkiem węgla lub mieszanką spawalniczą podłącza się do urządzenia półautomatycznego (w przypadku stosowania drutu litego lub osłony proszkowej). Na regulatorze reduktora ustawiamy wymaganą prędkość przepływu gazu. Zgrzewarka jest gotowa do procesu naprawy karoserii.

Rodzaje spoin na karoserii samochodowej

Spawanie blach karoserii można wykonać różnymi rodzajami spawów:

  • Zgrzewanie doczołowe. Ten typ jest tradycyjnie używany do częściowej wymiany części na karoserii. Na przykład wymień kawałek skorodowanego metalu na skrzydle lub spaw na łacie. Ponieważ w tym przypadku stosuje się cienkie blachy, nie ma potrzeby fazowania ich krawędzi w miejscu spawania. Złożoność tego typu połączenia polega na tym, że konieczne jest staranne przygotowanie krawędzi łączonych fragmentów. Jednocześnie między taką blachą należy pozostawić niewielką szczelinę. Jednocześnie trzeba patrzeć, aby w miejscu spawania nie było braku penetracji. Metal nieznacznie się rozszerzy po podgrzaniu podczas procesu spawania.
  • Zachodzić na siebie. W takim przypadku jeden arkusz nakłada się na drugi. Stosowany głównie do renowacji zardzewiałych obszarów. Według tej metody spoina wykonywana jest w miejscu styku blachy. W wyniku zastosowania tej technologii uzyskuje się podwójną grubość spoiny.
  • Połączenia zakładkowe z rowkiem. Aby wdrożyć tę metodę, wymagane jest użycie specjalnego narzędzia podczas przygotowywania jednego z arkuszy. W przygotowany kołnierz wkładany jest drugi kawałek blachy. Jednocześnie z tyłu pozostaje wybrzuszenie. Po spawaniu powstaje wrażenie pełnej integralności naprawianej części nadwozia.
  • Z imitacją połączenia nitowego. Jest to rodzaj połączenia nakładających się arkuszy ze zgrzewaniem punktowym. Metoda ta jest bardzo popularna przy naprawie karoserii w serwisach samochodowych przy łączeniu nowych progów, różnego rodzaju elementów.

Ponadto spawanie karoserii można wykonać kilkoma rodzajami spoin:

  • Nieprzerywany. W naprawach karoserii stosuje się go bardzo rzadko, ponieważ nadwozie musi mieć pewną sprężystość. Pozwala to wyeliminować prawdopodobieństwo pęknięć i wgnieceń zmęczeniowych podczas eksploatacji samochodu. Ciągły szew zapewni dodatkową sztywność nadwozia.
  • Przerywany. W tym przypadku arkusze łączy się naprzemiennie spawanymi odcinkami, w których nie ma połączenia spawanego. Najczęściej szew tego typu wykonywany jest w celu połączenia głównych elementów zasilających karoserii wykonanej z grubej blachy.
  • Punktowe. Są to oddzielne punkty spawania, wykonane z pewną zakładką. Zasadniczo takie szwy to części zgrzewane doczołowo o różnej grubości.

Sprzęt do spawania metali nadwoziowych

W większości przypadków prace blacharskie wykonywane są przy użyciu inwertorowego źródła prądu spawalniczego, co pozwala zagwarantować utrzymanie stałego łuku elektrycznego w środowisku gazu ochronnego przy wykonywaniu trwałego połączenia blach o grubości 0,8 – 1,0 mm. Proponowane urządzenia spawalnicze MIG cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno w małych firmach produkcyjnych, jak i w serwisach samochodowych do spawania cienkich blach.

Specjaliści z warsztatu blacharskiego polecają również zakup drutu elektrodowego, elektrod, maski spawacza, uchwytów elektrod, palnika i materiałów eksploatacyjnych, zacisków, przekładni, regulatorów, manometrów i innych akcesoriów niezbędnych do wysokiej jakości procesu spawania. Jak widać spawanie blach karoserii wymaga posiadania wielu komponentów i urządzeń a także umiejętności, dlatego tak skomplikowane prace lepiej powierzyć profesjonalistom.

Back to top